اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
+2
mr.Fire Eagle
light from the sky
6 مشترك
- light from the sky............................
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1757
تاريخ التسجيل : 03/05/2009
العمر : 33
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 12:19 am
خلت السيدات مؤخرا وبقوة مجالا جديدا نافسن فيه الرجال، حيث عملن سائقات لسيارات أجرة في شركات تاكسي العاصمة بالقاهرة. وكانت هناك سيدة أو اثنتان على الأكثر في مجال قيادة سيارات الأجرة الخاصة منذ زمن لكن الجديد استعانة شركات التاكسي بالنساء ومطالبة العديد من الجمهور بوجود سائقات.
مديرو هذه الشركات والمتعاملون معها اختلفوا في تقييم هذه التجربة النسائية الجديدة. وقال بعضهم - لموقع "أخبار مصر" إن التجربة ناجحة وسيتم التوسع فيها وتخصيص لون وردي للتاكسي الذي تقوده سيدة كما في لبنان، بينما رأى البعض أنها تجربة فاشلة ومحفوفة بالمخاطر ولن تستمر كثيرا.
العودة إلي أعلي
يزداد الطلب عليهن
إيناس سائقة تاكسي العاصمة
عماد عبد الرحمن نائب مدير إحدى شركتي تاكسي العاصمة قال إن شركته عينت بالفعل 5 سيدات كسائقات، تم اختيارهن من بين 70 سيدة قدمن أوراقهن للالتحاق بهذا العمل بعد حملة إعلانية ضخمة في عام 2008، مؤكدا أن السيدات القائدات أثبتن جدارتهن وقدرتهن على تحمل مشاق العمل.
وأضاف أن كثيرا من السيدات - خاصة المنقبات - يشترطن وجود سيدة تقود السيارة لتوصيل أطفالهن للمدارس ليشعرن بالأمان. وأشار إلى أن الشركة ستتوسع في تعيين سيدات لقيادة سيارات الأجرة، وتسعى حاليا للحصول على موافقة أن تكون سياراتهن بلون وردي مثل التجربة الناجحة في دول عربية ومنها لبنان.
ومن السائقات العاملات بالشركة، قالت أمل - وتبلغ من العمر 34 عاما - إنها بدأت العمل في شركة سيارات الأجرة منذ 3 أشهر بعد أن تركت المستشفى التي كانت تعمل بها مديرة للعيادات نتيجة لسوء الأحوال الاقتصادية وتوفير العمالة.
أمل تخفي عن أسرتها وولديها - 16 و17 عاما - عملها كسائقة للتاكسي "لأنهم لن يفهموا ولن يتقبلوا ذلك"، مشيرة إلى أنها تحرص على انتقاء الركاب الذين تذهب لتقلهم حتى لا تتعرض لمضايقات، ويساعدها على ذلك نظام العمل بالشركة.
وقالت إنها لا تنوي الاستمرار في العمل كسائقة لسيارات الأجرة، لأن فترات العمل الطويلة ومرهقة للغاية، مؤكدة في الوقت نفسه أن قيادة السيدات لسيارات الأجرة أصبحت مطلبا لقطاع عريض من الناس، خاصة المنقبات وعند توصيل الأطفال للمدارس حيث تكون قيادتهن اهدأ.
ومن أطرف المواقف التي قابلتها أمل، عندما ذهبت لتقل أحد الركاب فرفض بشدة الركوب معها معتقدا أنها عضوة في فريق لأحد برامج "الكاميرا الخفية" وظل يؤكد أنه لا يريد الاشتراك بالبرنامج أو التصوير، ولم يقتنع بأنها سائقة إلا بعد حوالي نصف ساعة ليركب بعدها وينخرط في ضحك عميق.
وعلى النقيض، أعربت إيناس - سائقة في تاكسي العاصمة - عن سعادتها للغاية بكونها سائقة سيارة أجرة، موضحة أنها تقدمت للوظيفة رغبة منها في "تجربة شيء جديد وجرئ"، مؤكدة فخرها وأولادها بهذا العمل.
وعن تعاملها مع السائقين من الرجال، قالت إن زملاءها في الشركة يتعاملون معها من منطلق الأخوة وتشعر بخوفهم عليها خاصة في بداية عملها معهم.
وعن أصعب موقف، قالت إنها لا تنسى عندما ركبت معها سيدة وطلبت الذهاب إلى مكان ما - ولأنها كانت حديثة العمل كسائقة لم تكن ذات خبرة بالطرق آنذاك - فسلكت طريقا مختلفا أطول فوجهت إليها الراكبة الكثير من الكلام الجاف مما أبكاها وجعلها تفكر في ترك العمل.
وأكثر ما أضحكها، العديد من المواقف التي تنتج عن استغراب قائدي السيارات في الشوارع من وجود سيدة تقود سيارة أجرة، آخرها أن أحد السائقين ظل ينظر مندهشا حتى اصطدم بسيارة أمامه.
من جانبه، قال أحمد حسين - موظف بالمعاش - إن فكرة وجود تاكسي تقوده سيدات بمصر يشبه أهمية وجود عربات خاصة بالسيدات في المواصلات العامة، حيث إنها ستعمل على زيادة أمان نزول المرأة للشارع وتقليل المعاناة التي يتعرضن لها النساء من زحام وتحرش جنسي.
كما قالت منى أبو زيد - طبيبة - إن وجود سيدات سائقات للتاكسي فكرة رائعة جدا حيث تجعل الشوارع أكثر أمنا وتجعل ركوب سيارة الأجرة للسيدات والأطفال أكثر راحة، مؤكدة أنها تأمن على أطفالها أكثر عندما تقوم بتوصيلهم سيدة، مضيفة "نسمع كثيرا عن سائقين يتعاطون المخدرات وهذا بالتأكيد لن يحدث بين السائقات".
العودة إلي أعلي
سائقات للطلبة
السيدات أفضل لنقل الأطفال
من جهة أخرى، هناك من السيدات من أقمن مشروعات لتوصيل تلاميذ المدارس بميكروباص خاص بدلا من أتوبيس المدرسة.
ومن بين هؤلاء ميرفت - سائقة ميكروباص مدرسي - قالت إنها بدأت التفكير في المشروع كخدمة عامة لسكان المعادي، وذلك بعد خروجها على المعاش المبكر نتيجة لتصفية الشركة التي كانت تعمل بها.
وتشاركها في المشروع زميلتها كريمة، والتي قالت إن المشروع مربح ولا يقتصر على الأطفال في فترة المدارس فقط، فهو يمتد ليشمل نقل طلبة الجامعات - وخاصة طالبات الجامعة الأمريكية التي تعمل بنظام الفصول الدراسية - وبذلك يعمل المشروع طوال العام.
وأضافت كريمة أنها استطاعت من خلال أرباح المشروع تحديث الحافلة وشراء أخرى جديدة.
من جهتها، قالت الدكتورة صفاء مختار - أستاذ التخدير - إن مشروعا لنقل الأطفال إلى مدارسهم بسيارات "ميكروباص" تقودها سيدات تفرغن لتلك المهنة بدأ في منطقة المعادي منذ حوالي 10 سنوات، مشيرة إلى أنهن أفضل من الرجال بشكل كبير، من حيث تعاملهن مع الأطفال وقيادتهن الهادئة، بالإضافة إلى أن نظام الدفع شهريا مريح للأهالي، وأفضل من أتوبيس المدرسة الذي يكون أكبر فتأخذ دورته مدة أكثر ويتم دفع مصروفاته مرة واحدة.
وأضافت أنها تشعر بالأمان حين تقوم سيدة بتوصيل بناتها مدرستهن، حيث تحسن معاملتهن على نحو كبير وتعاملهن من منطلق الأمومة.
العودة إلي أعلي
عدم الثقة بقيادتهن
السيدات ينشغلن بغير الطريق
من جهة أخرى، فإن هناك آراء ضد قيادة السيدات سيارات الأجرة، فقال يحيي زكريا - مدير التسويق بإحدى شركتي تاكسي العاصمة - إن شركته ترفض تشغيل السيدات كسائقات تاكسي خوفا عليهن من المضايقات ومخاطر المهنة.
وأضاف أن مهنة قيادة سيارات التاكسي خطيرة بطبعها، فكثير من السائقين يتعرضون لعمليات سرقة ونهب واختطاف فضلا عن حوادث الطرق، ولا يقبل أن تتعرض سيدة لمثل هذه المواقف.
وقالت إيمان - موظفة - إنها لا تثق في قياة السيدات للسيارات بوجه عام، فكيف تثق بامرأة تقود التاكسي؟
وكذلك لم تؤيد رضوى - مترجمة - ركوب تاكسي تقوده امرأة. وقالت إن قيادة السيدات غير آمنة، لأن السيدات من السهل أن ينشغلن بغير الطريق، بالإضافة إلى أنهن كثيرات الكلام.
كما يرفض خالد عمر ومحمد هاني - تلميذان بالمرحلة الإعدادية - ركوب التاكسي إذا كانت تقوده سيدة خوفا من أن يتعرضا للاختطاف.
فهل تنجح تجربة التاكسي الوردي للسيدات؟ وهل تحقق الأمان في الشارع المصري؟ أم أن صعوبة المهنة التي تتطلب فترات طويلة من القيادة والانتباه الشديد وقوة التركيز تكون عائقا أمام استمرار هذه التجربة، لاسيما وأن عدد قائدات التاكسي العاملات حاليا تقلص من 5 سيدات إلى 3 سيدات فقط بسبب مشقة المهنة على حد قولهن.
مديرو هذه الشركات والمتعاملون معها اختلفوا في تقييم هذه التجربة النسائية الجديدة. وقال بعضهم - لموقع "أخبار مصر" إن التجربة ناجحة وسيتم التوسع فيها وتخصيص لون وردي للتاكسي الذي تقوده سيدة كما في لبنان، بينما رأى البعض أنها تجربة فاشلة ومحفوفة بالمخاطر ولن تستمر كثيرا.
العودة إلي أعلي
يزداد الطلب عليهن
إيناس سائقة تاكسي العاصمة
عماد عبد الرحمن نائب مدير إحدى شركتي تاكسي العاصمة قال إن شركته عينت بالفعل 5 سيدات كسائقات، تم اختيارهن من بين 70 سيدة قدمن أوراقهن للالتحاق بهذا العمل بعد حملة إعلانية ضخمة في عام 2008، مؤكدا أن السيدات القائدات أثبتن جدارتهن وقدرتهن على تحمل مشاق العمل.
وأضاف أن كثيرا من السيدات - خاصة المنقبات - يشترطن وجود سيدة تقود السيارة لتوصيل أطفالهن للمدارس ليشعرن بالأمان. وأشار إلى أن الشركة ستتوسع في تعيين سيدات لقيادة سيارات الأجرة، وتسعى حاليا للحصول على موافقة أن تكون سياراتهن بلون وردي مثل التجربة الناجحة في دول عربية ومنها لبنان.
ومن السائقات العاملات بالشركة، قالت أمل - وتبلغ من العمر 34 عاما - إنها بدأت العمل في شركة سيارات الأجرة منذ 3 أشهر بعد أن تركت المستشفى التي كانت تعمل بها مديرة للعيادات نتيجة لسوء الأحوال الاقتصادية وتوفير العمالة.
أمل تخفي عن أسرتها وولديها - 16 و17 عاما - عملها كسائقة للتاكسي "لأنهم لن يفهموا ولن يتقبلوا ذلك"، مشيرة إلى أنها تحرص على انتقاء الركاب الذين تذهب لتقلهم حتى لا تتعرض لمضايقات، ويساعدها على ذلك نظام العمل بالشركة.
وقالت إنها لا تنوي الاستمرار في العمل كسائقة لسيارات الأجرة، لأن فترات العمل الطويلة ومرهقة للغاية، مؤكدة في الوقت نفسه أن قيادة السيدات لسيارات الأجرة أصبحت مطلبا لقطاع عريض من الناس، خاصة المنقبات وعند توصيل الأطفال للمدارس حيث تكون قيادتهن اهدأ.
ومن أطرف المواقف التي قابلتها أمل، عندما ذهبت لتقل أحد الركاب فرفض بشدة الركوب معها معتقدا أنها عضوة في فريق لأحد برامج "الكاميرا الخفية" وظل يؤكد أنه لا يريد الاشتراك بالبرنامج أو التصوير، ولم يقتنع بأنها سائقة إلا بعد حوالي نصف ساعة ليركب بعدها وينخرط في ضحك عميق.
وعلى النقيض، أعربت إيناس - سائقة في تاكسي العاصمة - عن سعادتها للغاية بكونها سائقة سيارة أجرة، موضحة أنها تقدمت للوظيفة رغبة منها في "تجربة شيء جديد وجرئ"، مؤكدة فخرها وأولادها بهذا العمل.
وعن تعاملها مع السائقين من الرجال، قالت إن زملاءها في الشركة يتعاملون معها من منطلق الأخوة وتشعر بخوفهم عليها خاصة في بداية عملها معهم.
وعن أصعب موقف، قالت إنها لا تنسى عندما ركبت معها سيدة وطلبت الذهاب إلى مكان ما - ولأنها كانت حديثة العمل كسائقة لم تكن ذات خبرة بالطرق آنذاك - فسلكت طريقا مختلفا أطول فوجهت إليها الراكبة الكثير من الكلام الجاف مما أبكاها وجعلها تفكر في ترك العمل.
وأكثر ما أضحكها، العديد من المواقف التي تنتج عن استغراب قائدي السيارات في الشوارع من وجود سيدة تقود سيارة أجرة، آخرها أن أحد السائقين ظل ينظر مندهشا حتى اصطدم بسيارة أمامه.
من جانبه، قال أحمد حسين - موظف بالمعاش - إن فكرة وجود تاكسي تقوده سيدات بمصر يشبه أهمية وجود عربات خاصة بالسيدات في المواصلات العامة، حيث إنها ستعمل على زيادة أمان نزول المرأة للشارع وتقليل المعاناة التي يتعرضن لها النساء من زحام وتحرش جنسي.
كما قالت منى أبو زيد - طبيبة - إن وجود سيدات سائقات للتاكسي فكرة رائعة جدا حيث تجعل الشوارع أكثر أمنا وتجعل ركوب سيارة الأجرة للسيدات والأطفال أكثر راحة، مؤكدة أنها تأمن على أطفالها أكثر عندما تقوم بتوصيلهم سيدة، مضيفة "نسمع كثيرا عن سائقين يتعاطون المخدرات وهذا بالتأكيد لن يحدث بين السائقات".
العودة إلي أعلي
سائقات للطلبة
السيدات أفضل لنقل الأطفال
من جهة أخرى، هناك من السيدات من أقمن مشروعات لتوصيل تلاميذ المدارس بميكروباص خاص بدلا من أتوبيس المدرسة.
ومن بين هؤلاء ميرفت - سائقة ميكروباص مدرسي - قالت إنها بدأت التفكير في المشروع كخدمة عامة لسكان المعادي، وذلك بعد خروجها على المعاش المبكر نتيجة لتصفية الشركة التي كانت تعمل بها.
وتشاركها في المشروع زميلتها كريمة، والتي قالت إن المشروع مربح ولا يقتصر على الأطفال في فترة المدارس فقط، فهو يمتد ليشمل نقل طلبة الجامعات - وخاصة طالبات الجامعة الأمريكية التي تعمل بنظام الفصول الدراسية - وبذلك يعمل المشروع طوال العام.
وأضافت كريمة أنها استطاعت من خلال أرباح المشروع تحديث الحافلة وشراء أخرى جديدة.
من جهتها، قالت الدكتورة صفاء مختار - أستاذ التخدير - إن مشروعا لنقل الأطفال إلى مدارسهم بسيارات "ميكروباص" تقودها سيدات تفرغن لتلك المهنة بدأ في منطقة المعادي منذ حوالي 10 سنوات، مشيرة إلى أنهن أفضل من الرجال بشكل كبير، من حيث تعاملهن مع الأطفال وقيادتهن الهادئة، بالإضافة إلى أن نظام الدفع شهريا مريح للأهالي، وأفضل من أتوبيس المدرسة الذي يكون أكبر فتأخذ دورته مدة أكثر ويتم دفع مصروفاته مرة واحدة.
وأضافت أنها تشعر بالأمان حين تقوم سيدة بتوصيل بناتها مدرستهن، حيث تحسن معاملتهن على نحو كبير وتعاملهن من منطلق الأمومة.
العودة إلي أعلي
عدم الثقة بقيادتهن
السيدات ينشغلن بغير الطريق
من جهة أخرى، فإن هناك آراء ضد قيادة السيدات سيارات الأجرة، فقال يحيي زكريا - مدير التسويق بإحدى شركتي تاكسي العاصمة - إن شركته ترفض تشغيل السيدات كسائقات تاكسي خوفا عليهن من المضايقات ومخاطر المهنة.
وأضاف أن مهنة قيادة سيارات التاكسي خطيرة بطبعها، فكثير من السائقين يتعرضون لعمليات سرقة ونهب واختطاف فضلا عن حوادث الطرق، ولا يقبل أن تتعرض سيدة لمثل هذه المواقف.
وقالت إيمان - موظفة - إنها لا تثق في قياة السيدات للسيارات بوجه عام، فكيف تثق بامرأة تقود التاكسي؟
وكذلك لم تؤيد رضوى - مترجمة - ركوب تاكسي تقوده امرأة. وقالت إن قيادة السيدات غير آمنة، لأن السيدات من السهل أن ينشغلن بغير الطريق، بالإضافة إلى أنهن كثيرات الكلام.
كما يرفض خالد عمر ومحمد هاني - تلميذان بالمرحلة الإعدادية - ركوب التاكسي إذا كانت تقوده سيدة خوفا من أن يتعرضا للاختطاف.
فهل تنجح تجربة التاكسي الوردي للسيدات؟ وهل تحقق الأمان في الشارع المصري؟ أم أن صعوبة المهنة التي تتطلب فترات طويلة من القيادة والانتباه الشديد وقوة التركيز تكون عائقا أمام استمرار هذه التجربة، لاسيما وأن عدد قائدات التاكسي العاملات حاليا تقلص من 5 سيدات إلى 3 سيدات فقط بسبب مشقة المهنة على حد قولهن.
- mr.Fire Eagleنائب المدير
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1568
تاريخ التسجيل : 22/12/2009
العمر : 35
العمل/الترفيه : فارس بلا جواد
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 12:45 am
ااااااااااايه المواضيع الجاااااامده ديه
يا همس انتي المفروض تنضمي معايا بقا
حتي التاكسي يا رب حسبنا الله ونعمه الوكيل
نور
حزب الشباب المعارض
..........................وان لله وان اليه راجعون ...........
يا همس انتي المفروض تنضمي معايا بقا
حتي التاكسي يا رب حسبنا الله ونعمه الوكيل
نور
حزب الشباب المعارض
..........................وان لله وان اليه راجعون ...........
- light from the sky............................
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1757
تاريخ التسجيل : 03/05/2009
العمر : 33
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 12:54 am
مرسي ياعسل على ردك
شوفت اخرة البنات
سابو الكوفيرات والجمال
وشغل البيت والطبخ
وراحو اشتغلو مكان الرجاله
بكره يشتغلو في تكسير الجبال كمان
مرسي على ردك ياجميل
شوفت اخرة البنات
سابو الكوفيرات والجمال
وشغل البيت والطبخ
وراحو اشتغلو مكان الرجاله
بكره يشتغلو في تكسير الجبال كمان
مرسي على ردك ياجميل
- chetoos_2006المدير
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 973
تاريخ التسجيل : 13/02/2008
العمر : 36
العمل/الترفيه : ]
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 1:25 am
ههههههههههههههههههههههههههههههه
الرجل = المرأه
ايه الحلاوه دي حبه حبه ممكن نلاقي بعد حسني مبارك اطال الله عمره
مش هكمل بقي انتو عارفين الباقي
مرسي علي الموضوع يا همس
الرجل = المرأه
ايه الحلاوه دي حبه حبه ممكن نلاقي بعد حسني مبارك اطال الله عمره
مش هكمل بقي انتو عارفين الباقي
مرسي علي الموضوع يا همس
- noor...................................
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 4085
تاريخ التسجيل : 24/08/2009
العمر : 37
العمل/الترفيه : مترجم
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 12:43 pm
انا شايف بسم الله ماشاء الله الحريم مبقتش مخليه حاجه
بكره نقعد علي الحيطه ونسمع الظيطه ولا نلبس البرنيطه احسن
حتي التاكسي كمان ياربي بيقسموا سواقين التاكسي في اكل عيشهم
دي ايه العيشه دي دي بلد معدتش بتاعت شهادات دي بقت بتاعت حريم
حسبي الله ونعم الوكيل لسه ايه تاني هتقسمونا في ايه تاني
المهم لما يجي يوقفها يقلها ايه علي ايدك اليمين ياسطه لو حب يعزم عليها بسجاير
يقلها ايه تعرفي ياسطه ولا مش بتدخني متيجي نطلع علي الهرم ياسطه لنا الله
تسلم ايدك يانورهان
بكره نقعد علي الحيطه ونسمع الظيطه ولا نلبس البرنيطه احسن
حتي التاكسي كمان ياربي بيقسموا سواقين التاكسي في اكل عيشهم
دي ايه العيشه دي دي بلد معدتش بتاعت شهادات دي بقت بتاعت حريم
حسبي الله ونعم الوكيل لسه ايه تاني هتقسمونا في ايه تاني
المهم لما يجي يوقفها يقلها ايه علي ايدك اليمين ياسطه لو حب يعزم عليها بسجاير
يقلها ايه تعرفي ياسطه ولا مش بتدخني متيجي نطلع علي الهرم ياسطه لنا الله
تسلم ايدك يانورهان
- زائرزائر
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 12:59 pm
هههههههههههههههههههههههههه
بجد حاجه غريبه والله
بس بجد الحوار بتاع شغل الستات ده زاد اوى عن حده
فى شغل اه هما ليهم فيه
ويقدرو انهم يشتغلوة
بس مش توصل لسواقين تاكسى
او مأذون يعنى
بجد كده زادت اوى ومش حلوة فى حقهم
ربنا يهدى
تسلمى يانورهان
بجد حاجه غريبه والله
بس بجد الحوار بتاع شغل الستات ده زاد اوى عن حده
فى شغل اه هما ليهم فيه
ويقدرو انهم يشتغلوة
بس مش توصل لسواقين تاكسى
او مأذون يعنى
بجد كده زادت اوى ومش حلوة فى حقهم
ربنا يهدى
تسلمى يانورهان
- mr.Fire Eagleنائب المدير
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1568
تاريخ التسجيل : 22/12/2009
العمر : 35
العمل/الترفيه : فارس بلا جواد
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 8:36 pm
هههههههههههههههههههههه
عشان تعرفوا بس
لا واايه تاكسي
يعني الواحد يروح يتجوز يسال ام العروسه تقولوه يا يني شغل العداد
والعروسه تقولوه مامي تاكسي يا حبيبي عندك مانع وانا هشتغل معاها
وانت ترضع العيال وتنظف الشقه وكمان اايه
هتخلف انت ولا عايزني اسيب الشغل واحمل واخلف وحوارات فاكسه
لا طبعا
ربنا يسترها معانا
ميرسي لموووووووووضوع الجامد د يا همس
نور
حزب الشباب المعارض
عشان تعرفوا بس
لا واايه تاكسي
يعني الواحد يروح يتجوز يسال ام العروسه تقولوه يا يني شغل العداد
والعروسه تقولوه مامي تاكسي يا حبيبي عندك مانع وانا هشتغل معاها
وانت ترضع العيال وتنظف الشقه وكمان اايه
هتخلف انت ولا عايزني اسيب الشغل واحمل واخلف وحوارات فاكسه
لا طبعا
ربنا يسترها معانا
ميرسي لموووووووووضوع الجامد د يا همس
نور
حزب الشباب المعارض
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 10:04 pm
ههههههههههه
والله عسل اوى
يا جماعه سبوهم خلاص يخدوا حقهم
كلها شويه وعلى راى نور هنقعد
جنب الحيط ونسمع الظبط
وزى ما قال شيتوس
كلها شويه ونشوف الكبير اطال الله عمره ههههههههههه
ومكانه مزه شيك كده هههههههههههه
تسلمى يا همس
والله عسل اوى
يا جماعه سبوهم خلاص يخدوا حقهم
كلها شويه وعلى راى نور هنقعد
جنب الحيط ونسمع الظبط
وزى ما قال شيتوس
كلها شويه ونشوف الكبير اطال الله عمره ههههههههههه
ومكانه مزه شيك كده هههههههههههه
تسلمى يا همس
- mr.Fire Eagleنائب المدير
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1568
تاريخ التسجيل : 22/12/2009
العمر : 35
العمل/الترفيه : فارس بلا جواد
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الإثنين 28 ديسمبر 2009, 10:18 pm
ههههههههههههههههههههههههههههههه
لا لا لا والنبي يا كيم
حرااااام والله الكبير اطال الله عمره
هي وصلت لكده شيتوس كمان
طب استخبي انا بقا
كل واحد يخلي باله من بنطلونه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
نور
حزب الشباب المعارض
لا لا لا والنبي يا كيم
حرااااام والله الكبير اطال الله عمره
هي وصلت لكده شيتوس كمان
طب استخبي انا بقا
كل واحد يخلي باله من بنطلونه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
نور
حزب الشباب المعارض
- light from the sky............................
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1757
تاريخ التسجيل : 03/05/2009
العمر : 33
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الثلاثاء 29 ديسمبر 2009, 12:33 am
هههههههههههه
انتو كده هتحبسونا ياجماعه وصلت للكبير بس الموزه ياكيم لو مسكت مكانه الدنيا هتبوز اكتر ماهي بايزه
كفايه كده احسن هنروح في حديد كلنا
بس والله مرسي اوي ليكو ياجماعه كلكو نور وتوتا وكيم وشيتوس ونسر وكله اعضاء المنتدى اللي زي العسل
ربنا يستر على بقيت شغلكم بقى يانور بكره انتو تقعدو بالعيال على راي نسر
انتو كده هتحبسونا ياجماعه وصلت للكبير بس الموزه ياكيم لو مسكت مكانه الدنيا هتبوز اكتر ماهي بايزه
كفايه كده احسن هنروح في حديد كلنا
بس والله مرسي اوي ليكو ياجماعه كلكو نور وتوتا وكيم وشيتوس ونسر وكله اعضاء المنتدى اللي زي العسل
ربنا يستر على بقيت شغلكم بقى يانور بكره انتو تقعدو بالعيال على راي نسر
- mr.Fire Eagleنائب المدير
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1568
تاريخ التسجيل : 22/12/2009
العمر : 35
العمل/الترفيه : فارس بلا جواد
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الثلاثاء 29 ديسمبر 2009, 1:36 am
ههههههههههههههههههههههههههههههه
والله هنقعد بالعبال في الاخر
ربنا معانا
نور
حزب الشباب المعارض
والله هنقعد بالعبال في الاخر
ربنا معانا
نور
حزب الشباب المعارض
- noor...................................
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 4085
تاريخ التسجيل : 24/08/2009
العمر : 37
العمل/الترفيه : مترجم
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الثلاثاء 29 ديسمبر 2009, 10:03 am
بس ياريت العيال وقتها ترضي تقعد معانا
هههههههههههههههههههههههههههههه
تسلم ايدك يانورهان
هههههههههههههههههههههههههههههه
تسلم ايدك يانورهان
- زائرزائر
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الثلاثاء 29 ديسمبر 2009, 9:56 pm
يا خراشى على الكسفه
الى الستات بتوع الايام دى بيحطونا فيها
اخص اخص
مستنين ايه تانى
بقى
وفعلا والله ادعو بقى من دلوقتى يانور
ان العيال توافق تقعد معاكو ساعتها
ربنا يهدى بجد احنا فى زمن عجيييييييييييييييييييب
الى الستات بتوع الايام دى بيحطونا فيها
اخص اخص
مستنين ايه تانى
بقى
وفعلا والله ادعو بقى من دلوقتى يانور
ان العيال توافق تقعد معاكو ساعتها
ربنا يهدى بجد احنا فى زمن عجيييييييييييييييييييب
- mr.Fire Eagleنائب المدير
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1568
تاريخ التسجيل : 22/12/2009
العمر : 35
العمل/الترفيه : فارس بلا جواد
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الثلاثاء 29 ديسمبر 2009, 11:40 pm
ههههههههههههههه
يا حوووووووووووووووووووووووستي
كمان العيال مش هترضي تقعد معاانا
امال هنعمل فيهم ايه هنصدرهم بره
وهي تبقي حاجه بتصدر وخلاص مدام مااحنا بنش دبان كده ههههههههههههههههه
او ممكن نجيب ليهم مرضعه صينية استعمال الخارج كده
زي الزوحة الصينية كده
وربنا يسترها معانا
نور
حزب الشباب المعارض
يا حوووووووووووووووووووووووستي
كمان العيال مش هترضي تقعد معاانا
امال هنعمل فيهم ايه هنصدرهم بره
وهي تبقي حاجه بتصدر وخلاص مدام مااحنا بنش دبان كده ههههههههههههههههه
او ممكن نجيب ليهم مرضعه صينية استعمال الخارج كده
زي الزوحة الصينية كده
وربنا يسترها معانا
نور
حزب الشباب المعارض
- light from the sky............................
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 1757
تاريخ التسجيل : 03/05/2009
العمر : 33
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الأربعاء 30 ديسمبر 2009, 1:02 am
ههههههههههههههه
لا ساعتها نبقى نحضر البيبرونات قبل ماننزل الشغل
ماتخفوش
بس بجد خلاص الناس دماغها خفت
وصلت انهم يشتغلو سواقين تاكسي
ده احنا كل يوم عنسمع عن حادثة شكل نتيجة سوائتهم للتكسه
ربنا يستر
مرسي اوي لكلامكم وردودكم اوي ياجماعه
لا ساعتها نبقى نحضر البيبرونات قبل ماننزل الشغل
ماتخفوش
بس بجد خلاص الناس دماغها خفت
وصلت انهم يشتغلو سواقين تاكسي
ده احنا كل يوم عنسمع عن حادثة شكل نتيجة سوائتهم للتكسه
ربنا يستر
مرسي اوي لكلامكم وردودكم اوي ياجماعه
- The anguish of loveمــــــــــــــراقـــــــــــــب
المنصب :
الـمـسـاهـمـات : 5482
تاريخ التسجيل : 03/05/2009
العمر : 34
مزاجـــــى :
علم البلد :
المهنه :
هوايتي :
القلب :
رد: اخر موضه للتاكسي المصري البنات اللي بتسوقه
الخميس 31 ديسمبر 2009, 12:31 am
ههههههههههههههه
فى اية تانى يارب هيحصل
احنا بقينى فى زمن غريب
بقى
وفعلا والله ادعو بقى من دلوقتى يانور
ان العيال توافق تقعد معاكو ساعتها
ربنا يهدى
فى اية تانى يارب هيحصل
احنا بقينى فى زمن غريب
بقى
وفعلا والله ادعو بقى من دلوقتى يانور
ان العيال توافق تقعد معاكو ساعتها
ربنا يهدى
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى